Employer branding cu X5


Statul le finanteaza studiile universitare si in curand vor fi scutite si de la plata impozitului pe salariul lor enorm, desi nu contribuie in mod semnificativ la dezvoltarea tarii.

Ne place sa ne consideram Sillicon Valey-ul Europei de est, desi suntem la coada clasamentului Erostat cu privire la ponderea angajatilor din domeniul IT&C – doar 2% (167.700 de salariati), in timp ce


media europeana este de 3,7%. A fost nevoie sa citesc un articol despre cea mai eficienta strategie de employer branding pe care am intalnit-o vreodata ca sa aflu raspunsul la intrebarea « de ce ? ». Adevarul este ca Romania are foarte multi operatori pe calculator (si... vor fi si mai multi de la anul, cand vor fi scutiti de impozitul pe salariu).

Insa, astazi vreau sa vorbim despre o categorie mai speciala de « operatori pe calculator ». Au studii superioare (in curs sau finalizate), iar abilitatile de comunicare le-ar asigura succesul in multe alte domenii. Insa... nu au motivatie la salariu, ca sa parafrazez un fost antrenor de genii. Asta in conditiile in care, actualul job le aduce castiguri cu mult peste salariul mediu.  

Si-au inceput cariera imediat dupa majorat, inainte de finalizarea liceului sau, in marea lor majoritate, in primul an de facultate. In timp, unele au ajuns sa lucreze pe cont propriu sau chiar si-au contruit o afacere in domeniu, asa cum este cazul Mihaelei Aioanei.

Vorbesc despre... modelele de videochat, pe a caror carte de munca scrie « operator calculator » deoarece meseria lor nu este inclusa in codul ocupatiilor. 80% dintre ele sunt studente, predominant la universitati de stat. Si toate vorbesc despre faptul ca acest job le-a schimbat radical viata... in bine. Aceasta realitate face foarte dificila decizia de a renunta la aceasta ocupatie chiar si dupa obtinerea diplomei de licenta, mai ales in conditiile in care, marea majoritate a angajatorilor « onorabili » nu ar fi dispusi sa le ofere nici macar 10-20% din salariul castigat astfel.

Iar aceste afaceri din ce in ce mai infloritoare sunt intr-o permanenta cautare de angajate. Cred ca majoritatea fetelor care trec pe la Piata Romana (zona coloane) au primit fluturasi in care scria cu litere


de-o schioapa « intr-un an iti iei apartament ». Insa o companie din Iasi a trecut la un alt nivel. Acum, in perioada inscrierilor la facultate, parcheaza strategic 3 masini BMW X5 in fata universitatilor Alexandru Ioan Cuza si Gheorghe Asachi, promitand venituri intre 400 si 2.000 de euro... pe zi. Oare ce angajator « serios » poate concura cu asa ceva?

Presa a tot scris despre acest fenomen incepand din anul 2009. Cu toate acestea, nu s-a intamplat nimic, nici macar nu a fost reglementata in mod corespunzator aceasta ocupatie. Oare de ce? Sau... oare cine sunt actionarii din umbra ai acestor firme?

Intr-o tara in care 42% dintre absolventii de facultate sunt analfabeti functional, iar studentele cu un nivel de inteligenta (emotionala) peste medie si foarte bune abilitati de comunicare sunt aatrase cu astfel de venituri, in curand nu vom mai fi « tara cu forta de munca ieftina a Europei », ci « hub-ul videochat-urilor ». Oare asta se doreste? Cred ca lucrurile vor deveni foarte clare de la anul, daca fetele vor beneficia si de scutirea de la plata impozitului pe salariu, pe motiv ca... opereaza pe calculator.


Noi subiecte de discutie despre evenimente care ne sustin sau ne impiedica dezvoltarea ca natiune pot ajunge la tine saptamanal. Vrei sa le primesti?