Noi stim mai bine?!?


In 3 ani, Romania a cazut 3 locuri. Mult mai grave sunt insa consecintele. Pentru fiecare tanar si, mai ales, pentru noi ca natiune.

La cea mai recenta testare PISA, care a avut loc in anul 2015, ne-am clasat pe ultimul loc in UE si pe locul 48 in lume (din 70 de tari), nivelul elevilor romani fiind in scadere fata de anul 2012. Scopul acestor teste organizate de OECD este acela de a verifica


modul in care elevii aflati spre sfarsitul ciclului educatiei obligatorii pot aplica informatiile acumulate la scoala si in viata reala. Or, aceste rezultate semnifica faptul ca elevii nostri nu inteleg un text pe care il citesc si / sau ca pot face doar rationamente logice simple.

Aceasta realitate l-a determinat pe Eric Hanushek, expert OECD si membru al Institutului Hoover si al Academiei Americane de Cercetare in Educatie, sa afirme intr-un interviu acordat Centrului de Evaluare si Analize Educationale ca « in Romania sunteti buni la a-i tine pe oameni la scoala, dar ei nu dezvolta abilitatile elementare ». Este discutabil in ce masura suntem capabili sa tinem tinerii la scoala, in conditiile in care avem cea mai mare rata a abandonului scolar din UE, insa acest aspect nu este analizat de OECD, asadar nu are de unde sa-l cunoasca. Insa, este o certitudine faptul ca foarte multi dintre cei care termina educatia obligatorie nu dobandesc abilitatile elementare, in conditiile in care 42% dintre acesti tineri sunt analfabeti functional.

Iar in discursul sustinut in cadrul Romanian Business Leaders Summit, Hanushek a explicat si cauza declinului sistemului romanesc de educatie. « Exista o rezistenta in Romania in a concedia profesori sau a-i muta in alte posturi. Trebuie sa ii concediezi pe profesorii prosti sau sa ii scoti de la clasa si sa le dai alte sarcini. Daca Romania nu este dispusa sa isi schimbe scolile si, in mod special, nu e dispusa sa schimbe calitatea profesorilor, acest lucru se va vedea in economie. Romania nu va vedea beneficiile de care s-au bucurat, de-a lungul istoriei, economiile care si-au imbunatatit scolile. Rata cresterii economice este strans legata de calitatea fortei de munca si asta fac scolile: pregatesc viitoarea forta de munca. » Oare il putem contrazice, in conditiile in care ne incapatanam sa pastram pe post « profesori » care nu sunt capabili nici macar sa-si ia definitivatul? Oare putem nega veridicitatea afirmatiilor sale, in conditiile in care performanta (sau lipsa acesteia) nu este evaluata si, implicit, nu influenteaza absolut deloc nivelul veniturilor si / sau evolutia profesionala a cadrelor didactice?         
Si, pentru ca ne plangem de salariile mult mai mici fata de restul Europei, Eric Hanushek ne da si o veste. El sustine ca « salariile romanilor vor creste anual cu 15% la 15 ani dupa ce Romania egaleaza rezultatele Slovaciei la testele PISA ». Mi se pare logic sa afirmi ca, cresterea semnificativa a salariilor este strans legata de

capacitatea angajatilor de a rezolva probleme elementare, in conditiile in care aceasta abilitate afecteaza in mod semnificativ productivitatea.

In prezent Slovacia se afla pe locul 45 si pe un trend crescator. Cred ca fiecare dintre noi poate aprecia daca aceasta veste este buna sau rea.

Insa un lucru este cert. Chiar daca nu mai avem nici o legatura cu sistemul educational romanesc, performanta sau, mai bine zis, lipsa performantei acestuia ne va afecta pe fiecare dintre noi. Cel putin atata timp cat alegem sa ramanem in Romania.

Ti-a placut acest articol?   

Vrei sa-l trimiti prietenilor tai?

Alti cititori au apreciat si:


Noi subiecte de discutie despre evenimente care ne sustin sau ne impiedica dezvoltarea ca natiune pot ajunge la tine saptamanal. Vrei sa le primesti?