0%


Este cifra indolentei caracteristice sistemului romanesc de educatie.

Ne place sa ne jucam de-a scoala. Dar nu sa educam. Promovabilitatea la BAC creste, desi rezultatele la testele PISA sunt in cadere libera. Oare care or fi mai obiective si mai relevante? Irelevanta BAC-ului a fost demonstrata magistral de compania Zitec, in timp ce


valoarea testelor PISA (organizate de OECD) este recunoscuta la nivel mondial. Insa, facand abstractie de aceste forme de examinare, realitatea este una singura: 42% dintre absolventi sunt analfabeti functional, iar Romania este campioana Europei si pe locul III mondial la deficitul de talente. Iar acest lucru nu poate fi ascuns sau rezolvat de promovabilitatea in crestere de la BAC.

Sapte ani (da, ai citit bine… 7!!!) au fost necesari pentru a se decide inchiderea unui liceu care, in tot acest timp, a avut promovabilitate 0% (ZERO!) la BAC. Este vorba despre deja faimosul Liceu Tehnologic Agricol din comuna Ortisoara, judetul Timis. In toti acesti ani, acest asa-zis liceu a functionat cu clase formate din mai putin de 10 elevi. Elevi care si-au pierdut patru ani din viata absolut inutil. Insa intr-un final au inteles acest lucru, iar cei noua tineri care ar fi trebuit sa sustina “examenul maturitatii” zilele trecute nici macar nu s-au mai prezentat. Si sunt convinsa ca si-au evaluat sansele cat se poate de obiectiv. La fel si "profesorii" pe care i-au avut.

Din pacate mai sunt multe asa-zise licee cu promovabilitate 0, chiar daca fenomenul nu este atat de vechi ca la Scortisoara. La nivel declarativ se vor desfiinta... sper ca nu peste 7 ani. Mai corect spus, vor functiona doar ca scoli generale pentru ca, nu-i asa, trebuie sa manance si acei “dascali” o paine. Doar suntem un stat "social". Dar… oare cu ce este mai bun un liceu unde au promovat 2-3 elevi fata de unul cu promovabilitate 0? Cu nimic, din punctul meu de vedere. Insa nu a spus nimeni ce se va intampla cu liceele care au avut promovabilitate mica sau foarte mica. Nici macar nu s-a pus problema unei identificari (formale) a cauzelor.                                  In final, cel mai probabil va fi precum in piesele lui Caragiale, “sa se revizuiasca primesc, dar sa nu se schimbe nimic”. Pentru ca... si promovabilitatea scriptica foarte mare are rolul ei. Fabricile de diplome au clienti. Dam bine la UE - cel putin in aparenta, pentru ca ei stiu situatia reala reflectata de testele PISA si / sau de deficitul de talente. Avem (numai) asistati social docili si usor de condus. Doar... e mai bine sa fie bine decat sa fie rau. Sper doar ca peste vreo 4-5 ani promovabilitatea sa nu depaseasca 100%, mai ceva ca pe vremea impuscatului.

Insa, in conditiile in care pana si oficialii BNR au spus ca analfabetismul functional afecteaza perspectivele de crestere economica pe termen mediu si lung, oare ne mai ajuta la ceva sa bagam gunoiul sub pres si sa ne prefacem ca nu s-a intamplat nimic?

Cu totii suntem si, mai ales, vom fi victimele acestei indolente, atunci cand companiile care nu-si mai gasesc angajati vor decide sa se relocheze. Chiar daca nu mai avem nici o legatura directa cu sistemul educational de foarte multi ani.


Noi subiecte de discutie despre evenimente care ne sustin sau ne impiedica dezvoltarea personala si / sau profesionala pot ajunge la tine saptamanal. Vrei sa le primesti?